onsdag 21 mars 2012

Motiverande dag

Idag hade vi en hel dag i skolan med botanik.
 Vilket inte låter så jätte intressant. Men de va det verkligen. 


De va en kvinna som kom och hade typ som en föreläsning fast under en hel dag.


Hon pratade mycket om hur viktigt det är att man stödjer såna människor som jobbar med att ta fram ekologiska produkter, allt från blomsterjord till det vi själva äter.
Det är svårt att återberätta, men det var verkligen jätte intressant att lyssna på allt hon hade att säga.

Hon bor tydligen på Orust, där hon har en liten handelsbod och café med ekologiska produkter. Kanske blir en tur dit ut en mysig sommar dag.


 Om ni är sugna på att kika in på hennes hemsida hittar ni den HÄR.





Middagen idag blev en thai kyckling gryta med råris.


Svårt att skriva ner ett recept när man inte anväder riktiga mått, utan höftar lite grann. Så de får ni också göra.



Men jag använde mig av ungefär:

2 st kycklingfileér
Cocosolja
2 paprikor (helst av olika färg)
1/2 purjolök
1 lök
Ca 1 1/2 dl cashew nötter (som var både ekologiska och rättvisemärkta) 
1 burk ekologisk cocosmjölk
Ca 1 matsked röd curry pasta
Malet citrongräs efter smak
Chiliflakes efter smak


Jag stekte kycklingen och alla grönsaker samtidigt i cocos olja.
Efter man stekt kycklingen och grönsakerna, häller man bara på med kokos mjölken, i med cashews och kryddorna. Klart! 




Och har ni inte provat cocosolja någon gång kan ja verkligen rekommendera er till att göra de. Den är både god, nyttig och man kan ha den till allt möjligt. Jag använder den att steka i, lägger i en klick när ja gör smoothies, man kan ha den att smörja in kroppen med. Ja typ i allt. Den fungerar t.om som solfaktor. Och så doftar den ju ljuvligt. Det bästa märket jag har provat är Holistic, och den finns att köpa i hälsokost butiker. 





1 kommentar:

  1. Det lät som om det var en rolig och intressant föreläsning och jag håller absolut med att man skulle använda mycket, mycket mera ekologiskt och handla kött, ost, kyckling mm hos de lokala bönderna. Då vet man ju ialla fall på ett ungefär vad man stoppar i sig.

    Vilken superfin tunika!!! Älskar färgen och spetsen! Lite roligt för att namnet Cream hette min klädesbutik här nere också :D Och vilket underbart vitrinskåp!!! Vi har ett enormt stort vitrinskåp som står nermonterat i garaget och gissa om jag längtar att sätta ihop det och ge det en vintervit färg.... Det är ljust gult just nu, men det går ju inte! skrattar

    Hoppas att du får en härlig torsdag, sötaste du!

    Kraaaam från ett grått (!) Mallorca! Fast det gör inget - vi grillar ändå :D

    SvaraRadera